شفقنا – شبکه تلویزیونی سوئد (SVT) گزارش کرد که آژانس بهداشت عمومی سوئد روز دوشنبه از والدین درخواست نموده استفاده از تلفن همراه در حضور کودکان را کاهش دهند. این توصیه بر اساس شواهد فراوانی مطرح شده که نشان میدهد عادتهای مرتبط با استفاده از صفحهنمایش در بزرگسالان میتواند تأثیر منفی بر سلامت و رشد کودکان داشته باشد.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، بر اساس پژوهشهایی که این آژانس بررسی کرده است، استفاده بیش از حد والدین از صفحهنمایش میتواند تعامل آنها با کودکان را مختل کند و همچنین با افزایش استفاده کودکان از صفحهنمایش ارتباط دارد.
یاکوب فورسمد، وزیر امور اجتماعی سوئد، گفت: فکر نمیکنم مردم تصور کنند که این موضوع تا این اندازه بر کودکان تأثیر میگذارد؛ در حالی که اکنون میدانیم تأثیر آن بسیار بیشتر از چیزی است که قبلاً تصور میشد.
در این دستورالعملها از والدین خواسته شده است هنگامی که با کودکان وقت میگذرانند، تلفنهای همراه خود را کنار بگذارند؛ مگر در مواردی که از دستگاهها به همراه کودکان استفاده میکنند.
این توصیهها پس از آن تدوین شد که دولت سوئد سال گذشته از آژانس بهداشت عمومی خواست ارتباط میان استفاده والدین از صفحهنمایش و رفاه و سلامت کودکان را بررسی کند.
این آژانس همچنین خانوادهها را تشویق کرده است که در خانه فضاهایی بدون تلفن همراه ایجاد کنند؛ از جمله در اتاقخوابها و اطراف میز غذاخوری، تا تعاملات رودررو و گفتوگوی مستقیم میان اعضای خانواده تقویت شود.
هلنا فریلینگسدورف، روانپزشک و پژوهشگر آژانس بهداشت عمومی سوئد، در بیانیهای گفت: «کودکان تنها از گفتههای بزرگسالان تأثیر نمیپذیرند، بلکه از رفتار و عملکرد آنها نیز الگو میگیرند.»
«بنابراین، تغییرات کوچک در زندگی روزمره میتواند هم در کیفیت تعاملات فعلی مؤثر باشد و هم در طول زمان بر شکلگیری عادتهای خود کودک تأثیر بگذارد.»
این توصیهها همچنین به بزرگسالان پیشنهاد میکند که خودشان نیز عادتهای سالمی در استفاده از صفحهنمایش ایجاد کنند و پیش از انتشار عکسها یا ویدئوهای فرزندانشان در اینترنت، پیامدهای مربوط به حریم خصوصی را با دقت در نظر بگیرند.
راهنمای جدید بر پایه توصیههایی است که در سال ۲۰۲۴ درباره استفاده کودکان از صفحهنمایش منتشر شده بود؛ توصیههایی که شامل راهنماییهای متناسب با سن کودکان برای محدودکردن زمان استفاده از صفحهنمایش میشد.
این خبر را اینجا ببینید.