ویترین روزنامه ها/ اشاره «پیام ما» به تاثیر قطعی اینترنت بر فعالیت های محیط زیستی / راهکار کارشناسانه «دنیای اقتصاد» برای عبور از شوک اولیه بازگشایی بورس

شفقنا رسانه_ صفحه یک روزنامه‌ها به عنوان ویترین در مقابل چشم خواننده است به همین جهت انتخاب تیتر، عکس و مطالب فرعی در این صفحه اهمیت زیادی دارد تا خواننده را به داخل متن بکشاند و همراه خود کند. در این گزارش سعی کردیم با نگاهی به روزنامه‌های امروز، آن‌هایی که دارای مطالب خوب و مخاطب محور و یا محل نقد و بحث هستند، مورد بررسی قرار دهد.

 

«محیط‌زیست از دسترس خارج شـــــــد» تیتر روزنامه پیام ماست که در گفتگو با کارشناسان و فعالان محیط‌زیست به تاثیر قطع اینترنت بر فعالیت های محیط زیستی اشاره کرد و نوشت: « «ایمان ابراهیمی»، حفاظتگر معتقد است که قطعی اینترنت، جامعه حفاظتگر ایران را در نگاه جهانی حذف کرده است. او با اشاره به تجربیات اخیر خود در تعاملات بین‌المللی محیط زیستی، تأکید می‌کند که عدم اطمینان از پایداری ارتباطات، به اعتبار کارشناسان داخلی نزد نهادهای جهانی آسیب زده است: «جامعه حفاظت‌گران ایران طی چهار دهه اخیر همواره با نوعی انزوا و قطع ارتباط جهانی روبه‌رو بوده است، اما پس از قطعی‌های اخیر اینترنت، این وضعیت از انزوایِ معمول به یک مورد استثنایی بدل شده است. تمایل به همکاری‌های بین‌المللی در حوزه تالاب‌ها یا تنوع زیستی با متخصصان ایرانی اکنون به صفر رسیده است؛ برخوردها در جلسات و مکاتبات اخیر نشان می‌دهد که دیگر اطمینانی به دردسترس‌بودن ما برای آن‌ها وجود ندارد و نمی‌توانند روی حضور یا سلامت حفاظت‌گران ایرانی حساب باز کنند. البته این انسداد، جنبه‌های کمتر دیده‌شده‌ای نیز دارد. ازآنجاکه بخش بزرگی از تجارت غیرقانونی حیات‌وحش در فضای مجازی انجام می‌شد، با قطعی اینترنت شاهد کاهش این دادوستدها بوده‌ایم. این تغییرات مقطعی بعضاً موجب خوشحالی غیررسمی در بدنه سازمان محیط‌زیست یا یگان‌های استانی شده و در شاخص‌های آماری، بهبودهایی را نشان می‌دهد. اما این بهبودها موقتی هستند. واقعیت این است که ضعف اقتصادی ناشی از جنگ رو به وخامت است و هرگاه اقتصاد کشوری تضعیف شود، اولین فشار مضاعف بر محیط‌زیست وارد می‌شود. ما با فشار اقتصادی شدیدی بر عرصه‌های طبیعی روبه‌رو خواهیم شد، درحالی‌که دیگر توان حفاظتی سابق را هم نداریم.»

«راه و بیراهه بازگشایی بورس» تیتر روزنامه دنیای اقتصاد است و به این سوال پاسخ داد که با شوک ناشی از آغاز معاملات سهام چه باید کرد؟ این روزنامه نوشت: «شاخص کل بورس تهران در حالی آخرین پرونده خود را در ششم اسفندماه سال گذشته در سطح ۳‌میلیون و ۷۱۴هزار واحدی بست که کمتر کسی تصور می‌کرد این روز، آخرین روز معاملاتی بورس در سال۱۴۰۴ باشد. با آغاز جنگ، بازار سهام تعطیل شد و حالا پس از حدود ۸۰روز، قرار است معاملات بورس از فردا آغاز شود. اکنون مهم‌ترین مساله پیش‌روی بورس، نحوه رویارویی با شوک ناشی از این تعطیلی است. به باور تحلیلگران، این شوک می‌تواند در همان روزهای ابتدایی، در قالب افزایش عرضه و رفتارهای هیجانی نمایان شود. از طرفی، داده‌های بنیادی شرکت‌ها نیز نشان می‌دهد، بازار سرمایه در وضعیت جدیدی نسبت به گذشته قرار دارد. برآورد تازه ۳۳۹شرکت تولیدی بورسی و فرابورسی از عملکرد و مقدار فروش در سال۱۴۰۵، دو روی سکه فضای اقتصادی کشور را ترسیم می‌کند؛ از یک‌سو بخشی از بنگاه‌ها به افزایش مقدار فروش امیدوارند. از سوی دیگر ریسک‌هایی مانند ناترازی انرژی و نااطمینانی‌های سیاسی، این خوش‌بینی را با ابهام مواجه کرده است.»

آخرین اخبار