ویترین روزنامه ها/ توصیه های مدیریتی «اعتماد» به مدیران صنایع درباره نحوه مواجهه با ناترازی برق/ گفتگوی «ایران» درباره سناریوهای پیش روی کشور

شفقنا رسانه_ صفحه یک روزنامه‌ها به عنوان ویترین در مقابل چشم خواننده است به همین جهت انتخاب تیتر، عکس و مطالب فرعی در این صفحه اهمیت زیادی دارد تا خواننده را به داخل متن بکشاند و همراه خود کند. در این گزارش سعی کردیم با نگاهی به روزنامه‌های امروز، آن‌هایی که دارای مطالب خوب و مخاطب محور و یا محل نقد و بحث هستند، مورد بررسی قرار دهد.

«چه کنیم ناترازی برق ما را فلج نکند؟» تیتر روزنامه اعتماد است که به بیان توصیه‌های مدیریتی به مدیران صنایع کوچک و بزرگ پرداخت و نوشت: « «سال ۱۴۰۵ برای شبکه برق ایران، سالی سراسر عدم قطعیت است یا نه؟» «تعادل میان عرضه و تقاضا شکننده است؟» «موفقیت در فضای کنونی منوط به چیست؟» «اصلاحات ساختاری، مدیریت مصرف، شرایط اقلیمی و ظرفیت عملی نیروگاه‌ها وابسته چقدر در موفقیت دولت نقش دارد؟» از نگاه بسیاری از تحلیلگران در شرایط کنونی کاهش هدفمند مصرف بخش خانگی شاید بتواند بخشی از کمبودها را پوشش بدهد، حتی کنترل مصرف در بخش تجاری نیز این کمک را می‌کند. اما بی‌شک کاهش اجباری مصرف بخش تولیدی و به ویژه صنعتی همچون سال‌های گذشته چالش‌برانگیز خواهد شد. آن هم در فضایی که هنوز بسیاری از صنایع نتوانستند در مسیر بهینه‌سازی مصرف سوخت حرکت کنند یا اصلاحات‌شان را در این مسیر تکمیل نکردند. در این فضا ناترازی بیش از بیش کشور را به مخاطره می‌اندازد. حتی اگر سیاست توسعه ظرفیت نیروگاهی، انرژی‌های تجدیدپذیر و خودتامینی صنایع بزرگ در دستور کار باقی بماند. سیاستی که در یک دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته و در سال‌های اخیر تشدید شده و تنها سیاستی است که می‌تواند سرعت تاب‌آوری شبکه را بالا ببرد. در این فضا یک سوال مهم مطرح است؛ «واحدهای تولیدی به ویژه واحدهای صنعتی چطور رفتار کنند تا از مخاطرات پیش‌بینی شده در مقطع کنونی بکاهند؟» از نگاه کارشناسان اقتصادی در شرایط کنونی برای کاهش آثار منفی ناشی از ناترازی باید صنایع، برق را به عنوان یک ریسک راهبردی در نظر بگیرند و برنامه‌های عملیاتی خود را بر اساس پیش‌بینی‌های محتمل شبکه تنظیم کنند.»

 

«وضعیت موجود ضدتاب آوری اجتماعی است» تیتر روزنامه ایران است که به ارزیابی و تحلیل از سناریوهای پیش روی کشور پرداخت و نوشت:« در فاصله کمتر از یک سال، ایران صحنه دو حمله تمام‌عیار آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است؛ جنگی که فراتر از پرونده هسته‌ای و توان موشکی، ریشه در چالش‌های راهبردی ۴۷ ساله دارد. دکتر پرویز امینی استاد جامعه شناسی سیاسی و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «ایران»، از ضرورت نوسازی تحلیلی درباره علل و اهداف جنگ سخن می‌گوید و سه‌سناریوی اصلی پیشِ‌روی ایران را این گونه تشریح می‌کند:« حل‌وفصل از طریق توافق، آغاز جنگ‌های جدید، یا ماندن در وضعیت فرسایشی«سایه جنگ». به باور او، علت اصلی جنگ تغییری نکرده لذا توافق کم شانس‌ترین گزینه محتمل در این سه گانه است و «تاب‌آوری» به‌مثابه مرکز ثقل راهبرد ملی باید در دستور کار همه قرار گیرد.» به گفته امینی عوامل اصلی شکل‌گیری دفاع ملی- میهنی نیروی نظامی، خیابان، دولت، دیپلماسی، رسانه با محوریت رهبری بودند که هر کدام کارکردهای خاص خود را دارند اگر چه هدف همه مشترک است. این کارکردهای مختلف در نهایت باید ما را به سمت تاب‌آوری اجتماعی رهنمون کند. با فرض اینکه گزینه سایه جنگ محتمل‌ترین گزینه است، امینی توصیه می‌کند که سازوکارهای اداره کشور هم باید به سمت عادی‌سازی و متعارف حرکت کند و این یعنی اینکه تعطیلی‌ها و قطعی اینترنت ضد تاب‌آوری اجتماعی عمل می‌کند. »

آخرین اخبار