شفقنا رسانه_ صفحه یک روزنامهها به عنوان ویترین در مقابل چشم خواننده است به همین جهت انتخاب تیتر، عکس و مطالب فرعی در این صفحه اهمیت زیادی دارد تا خواننده را به داخل متن بکشاند و همراه خود کند. در این گزارش سعی کردیم با نگاهی به روزنامههای امروز، آنهایی که دارای مطالب خوب و مخاطب محور و یا محل نقد و بحث هستند، مورد بررسی قرار دهد.
«زخم تازه بر تن هیرکانی» تیتر روزنامه شرق است که گزارشی از خروج درختان شکسته جنگلهای شمال ایران در بحبوحه جنگ و افزایش نگرانیها درباره قاچاق چوب کار کرد و نوشت: « سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ایران با استناد بر ماده ۳۶ قانون برنامه هفتم توسعه به دنبال برداشت و خارجکردن درختان شکسته و افتاده از جنگلهای شمال ایران است و از سوی دیگر قصد دارد عرصههای جنگلی کمپوشش را به زمینی برای زراعت چوب تبدیل کند؛ تصمیمی که خطر جنگلخواری و نابودی گونههای جنگلی را در پی دارد. اعتراض به تبصرههای ماده ۳۶ قانون هفتم توسعه سابقهدار است و بارها کارشناسان جنگل، برداشت درختان شکسته و افتاده جنگلی را اقدامی مخرب برای جنگلهای نیمهجان ایران دانسته و نارضایتی خود را از اجرای آن اعلام کردهاند، اما با وجود این نارضایتیها و مخالفتهای علمی، بنا به اخبار منتشرشده، سازمان جنگلها قصد دارد برداشت درختان شکسته را کلید بزند، به همین دلیل هفته گذشته در نشستی تخصصی که با تلاش کارگروه زیستبوم انجمن افراز در تهران برگزار شد، دو نفر از استادان حوزه جنگل ضمن ابراز مخالفت شدید با برداشت درختان شکسته و افتاده جنگلی، ایرادهای فنی ماده ۳۶ قانون هفتم توسعه را تشریح کردند.»
«غافلگیری مستأجـــــــــران» تیتر روزنامه پیام ماست که در گفتگو با کارشناسان به عدم توقف افزایش اجاره ها با وجود جنگ اشاره کرد و نوشت: « حذف کارگران از کوچه و محلههای تهران، سالهاست که شروع شده است؛ اول در بازار خریدوفروش ملک و حالا در بازار اجاره. حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۵ حدود ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است؛ اما با فرض برخورداری خانوار کارگری از پساندازی ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلیونتومانی، اجارهخانه در اغلب محلات جنوبی تهران، تقریباً تمام دستمزد کارگران را میبلعد. نگاهی به فایلهای اجاره مسکن در محلات جنوبی شهر و برای آپارتمانهای کوچکمتراژ نشان میدهد که کارگران برای اجارهنشینی در پایتخت زیر فشار سنگینی قرار گرفتهاند؛ آن هم در شرایطی که هنوز فصل جابهجایی اجارهنشینها شروع نشده و بازار با انبوه تقاضا مواجه نیست. یک آپارتمان ۴۳ متری ۲۰ساله در «بریانک» ۳۰۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۱۰ میلیون تومان اجاره داده میشود و آپارتمانی ۵۵ متری در «محبوب مجاز بریانک» با ۲۰۰ میلیون تومان ودیعه و ماهانه ۱۵ میلیون تومان اجاره عرضه شده است. یک آپارتمان ۶۰ متری در «خیابان ۱۷ شهریور» هم با مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان برای رهن کامل آگهی شده است و آپارتمانی ۸۸ متری در «محله سیروس» تهران با نرخ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به ودیعه گذاشته شده است. مشاوران املاک تهران میگویند که جنگ، رشد اجارهبهای مسکن را متوقف نکرده است و کرایهخانه امسال بین ۴۰ تا ۴۵ درصد رشد داشته است؛ هرچند که برخی صاحبخانهها با شروع جنگ و بیکاری گسترده مردم «مراعات» مستأجران را کردهاند و برای تمدید قراردادهای اجاره تخفیف قائل شدهاند.»
