شفقنا رسانه– یک کاریکاتوریست گفت: تصمیمهای فرهنگی دولت قبلی، وضعیت کاریکاتور را به جایی رساند که کاریکاتوریست بودن دیگر شغل محسوب نمیشد و معیشت این گروه به خطر افتاده بود.
جمال رحمتی در گفتوگو با ایسنا منطقهی زنجان، دربارهی وضعیت کاریکاتور در سالهای اخیر، اظهار کرد: شرایط بهگونهای شد که با تکیه بر کار کشیدن کاریکاتور نمیشد زندگی کرد، گرچه اکنون نیز در عمل، اتفاق خاصی نیفتاده، ولی وضعیت در مسیر بهبود است.
او ادامه داد: حضور کاریکاتوریستهای نیمهحرفهای و غیرحرفهای در مجامع هنری مرتبط با این رشته، در صورتی که در کنار هنرمندان حرفهای قرار گیرند، اتفاق خوبی است، ولی حضور آنها بهتنهایی قامت کارتون و کاریکاتور ایران را نحیف میکند. در چند سال اخیر، کاریکاتوریستهای حرفهای بهندرت در خانهی کاریکاتور بودند. بنابراین لازم است برای بهبود اوضاع، انجمن صنفی کاریکاتور شکل بگیرد.
این کاریکاتوریست به نقش کاریکاتور در مطبوعات اشاره کرد و گفت: جایگاه اصلی کاریکاتوریستها، مطبوعات است و این هنرمندان در نشریات دیده و شناخته میشوند و این هنر، در فضای باز مطبوعات رونق مییابد. اکنون با چاپ آثار کارتون و کاریکاتور در برخی نشریات حرفهای، آرامآرام سایر نشریات نیز داشتن ستونی برای کارتون کاریکاتور را ضروری میبینند و این به رونق این رشته کمک میکند. با این اتفاق، در مسیر رسیدن به وضعیت مطلوب قرار میگیریم.
رحتمی همچنین اضافه کرد: در حوزه کارتون و کاریکاتور، ایران از نظر کمی و کیفی جایگاه خوبی در دنیا دارد، ولی این جایگاه با میزان عرضهی آثار این رشته در داخل کشور، تناسبی ندارد. با فرض تشکیل انجمن صنفی کارتون و کاریکاتور، این انجمن زمانی میتواند درست عمل کند که این هنر بهعنوان شغل شناخته شود. بنابراین ابتدا باید مطبوعات رونق بگیرند و به تبع آن، رونق کارتون و کاریکاتور را شاهد خواهیم بود.
انتهای پیام